forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: gemsi w Maja 03, 2011, 10:20:50 pm
-
proszę o wpisywanie swoich spostrzeżen dotyczących własnych doświadczeń o tym jaki sprzęt jak się zachowuje w różnch warunkach
na początek dwa :
1. LWB, rozstaw osi 186cm, jednbelkowiec, 2x26, tylnonapędowy, rama stalowa, dosyć elastyczna, trudny do opanowania przez zupełnego laika, swietnie amortyzuje nierówności, dobrze radzi sobie z okazjonalnymi wertepami, w miarę szybki, łatwy do wykonania przez amatora, duży promień skrętu, słaby na podjazdach
(https://lh5.googleusercontent.com/_fJHwURk1ZMk/THLSdK_6s3I/AAAAAAAADNA/eKk-9ij_2cQ/s720/IMG_6821.JPG)
2. Midracer ( wzorowany na RaptoBike ), FWB, przód 26", tył 700c (28"), opony szosowe o szerokości 1", rozstaw osi 120 cm. Rama wykonana z kompozytu ( płótno szklane + żywica ). Zbudwany z założeniem do jazy po szosie, zupełnie nie nadaje się w teren, jakikolwiek piach powoduje uślizg tylnego koła, ze względu na napęd na przód, cięzko się rusza pod górę, przy mało przyczepnej nawierzchni ( piach, mokry asfalt ), możliwe buksowanie przedniego koła, wygodny w długodystansowej turystyce asfaltowej, nieźle sobie radzi z podjazdami. Promien skrętu ograniczony możliwościami krzyżowania łańcucha.
(https://lh5.googleusercontent.com/_fJHwURk1ZMk/TZTPDLe0gyI/AAAAAAAADu8/B-n0SyZOljM/s640/IMG_0511.JPG)
-
1. SWB 2x26 na oponach szosowych (28mm) Highracer ? Raczej szosowy swb chyba.
Rozstaw osi 113 ? 115 ? cos takiego ;) Wyskosc fotela 70cm, os korby 18 wyzej.14.5kg
Wygodny, swietnie amortyzuje nierownosci nawet z 28mm oponami. W miare szybki.
Fotel zawysoko, i zabardzo do przodu (nieidealne obciazenie przod/tyl) Niewygodnie bylo zatrzymywanie/ruszanie bo ledwie moglem oprzec sie o ziemie.
Geometria ok, stabilny przy kazdej predkosci. Dosyc uniwersalny rower.Bardzo zwrotny ze wzgledu na brak konfliktow kola z pietamy przy skrecaniu.
Jezdzilem pol lesie tez,i dawal sobie rade calkeim dobrze.Na zjazdach przeskadzala nadmierna waga na przednim kole.
Z podjazdami srednio sobie radzil - za dlugi boom i "mieki" tylny widelec.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/My%20SWB%20recumbent%20bike/IMG_6601_resize_resize.jpg)
2. Trajk. Steintrikes Speedster prototyp.Kola 3x16 (349) z Brompton 6.8 Bar 40mm oponami.
Rozstaw osi 113cm, rozstaw kol 70cm, fotelik na 20cm, suport na 35.Waga 13kg
Bardzo sportowy trajk. Z miejsca ruszal jak strzala z luku.Bardzo szybki generalnie, tak samo jak powyzej prezentowany dwokolowiec.
Bardzo stabilny w zekretach dzieki niskiemu siedzeniu i rostawu kol i osi.
Bardzo wygodna pozycja dzieki foteliku na 25 stopni i uss kierownicy.
Male kola bardzo szybkie na glatkim asfalcie, i bardzo szybko przyspieszaja.
Ale dlatego na kiepskim asfalcie dosyc niewygodny, jesli sie nie wypusci troche powietrza z opon.
Kiepska trakcja na piachu/szutrze ze wzgledu na duzy rozstaw osi i male obciazenie tylnego kola.
Z podjazdami tak samo srednio - mieka fleksybilna rama ?
Na szutrze i generalnie "brudnych" drogach straszny, bo przednie kola rzucaja bloto i kurz, prosto w twarz prawie ;) rowniez lancuch sie szybko brudzil dzieki bardzo niskej przerzutce.
Po lesnich sciezkach sie nie dalo jezdzic zabardzo, bo rama i kierownica za nisko (6cm od ziemi)
Ale generalnie swietny sprzet na szose,sciezki rowerowe, dla turystiki, dla przyjemnosci i zabawy po prostu :)
Prwdziwy magnez dla dziewczyn - nie wiem czemu :)
Chce znowu trajka ! :)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/TRIKE/IMG_6648_resize.jpg)
3. fwd micro lowracer
super maly extra fajny. Rozstaw osi nie pamietam, fotel na 20cm, suport na 45cm.Waga 14.5?
Kola 16"(349) z Brompton-ami na 6+ Bar
Jak i trajk, super szybki na glatkim asfalcie, gorzej na kiepskim.
Nie az tak wygodny (dla mnie) bo fotelik bardziej na 30-35 stopni(recumbent butt)
ale dlatego swietnie dla rozwoju(?) mocy.
Ze wzgledu na porzadnie obciazone przednie kolo prawie brak problemu z trakcja.
Sliski podjazd o 24% !! nie byl duzym problemem.
Geometria zla, glowica zapionowo (wzorowane na ToxyZR) bardzo nerwowy, ponad 50 nawet straszny.
Super sportowy i "ostry" przy malych predkosciach, ale na podjazdach stabilny (pewnie dzieki fwd)
Bez kontaktu udo/rolka lancucha, troche kontaktu z lancuchiem (dalem rurke lancucha poziej by sie nie brudzic)
W deszczu z blotnikami da sie przezyc, gorzej jest jak na drodze jest piach/kurz i wieje wiatr, lub czesto przejezdzaja ciezarowki (najgorzej jest wiatr z lewego boku i ciezarowka z przeciwnego kierunku - oczy i usta pelne piachu :D)
Promien skrety nieco ograniczony lancuchiem.
Swietny rower, bardoz za nim tesknie. Znowu zrobie, tylko dac odpowiedni kat glowicy.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/FWD%20Lowracer/IMG_7213_resize.jpg)
4. fwd midracer
2x26 na szosowych oponach 28mm(pozniej 35 Kojak)
Rozstaw osi nie pamietam znowu, ale chyba 120cm. Fotelik na 43, suport na 70. Fotelik na 27-30 stopni.Waga 15kg.
O wiele wygodniejszy nic lowracer, zwlaszcza na kiepskich drogach, dzieki duzymi kolami.
Z trakcja znaczniej gorzej, na sliskim 9+% slizga sie, przy starcie na swiatlach tez, zwlaszcza przez zebry i podobne sliskie rzeczy.
Geometria zla. Zly kat glowicy (~65?) + negatiwyny "rake"=duzo "wheel flop"-u
nie powiem ze niestabilny, ale w zakrecie w pewnym momencie zaczynal ciagnac do skretu.
Przy duzych predkosciach stabilny.
Pojawil sie problem z rolka lancucha, tzn z kontaktem udo/rolka. Prawa noga potem stara sie omijac rolke, i potem boli kolano przy dluzszych trasach.
Korba tez uderzala w kolo (nie mozna pedalowac i skrecac ostro)
Troszke wiekszy promien skretu niz lowracer bo lancuch jest dluzszy pomiedzy przerzutka a rolka lancucha.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/IMG_1443_resize.jpg)
5. Le Vipere Noire
MBB wzorowany na francuskim Albatros/Luciole i podobnych.
kąt główicy 55 stopni,trail 12cm, 571 koła(650c) fotelik na 42 cm, a oś suportu na 62.Waga 13kg
Moj pierwszy mbb. Nie spodobal mi sie.
Naped jest super, zwykly szosowy, krotki, cichy, minimalne straty.
Pod gorke swietnie szedl! Najlepszy pod gorke z wszystkich moich rowerow.
Po 45km/h niestabilny, w miescie koszmar, bo nie mozna nim szybko manewrowac.
Troche problemow z trakcja na sliskim.
Przjechalem tylko 500-600km i zdecydowalem ze to nie dla mnie.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/Le%20Vipere%20Noire/IMG_2977_resize.jpg)
6. Velokraft Hi 700c
Wlokno weglowe. Rozstaw osi 125cm, fotel na 59, suport chyba 18 wyzej.Fotelik 19-20 stopni.
Super lekki, 9.4kg wyszlo, a mozna i mniej.
Super szybki na plaskim i zjazdach. Na podjazdach tez, ale ponizej 12-13km/h zaczynal sie byc nerwowym.
Kat glowicy zapionowo(jak na moj gust), jak na kazdym VK chyba.
Wheel flop. Korba uderza w kolo przy moim wzroscie, co prawda to jest wina wiekszego 700c kola i mojego wzrostu.
W kombinacji z nerwowym zachowaniem na podjazdach, bardzo denerwujace.
Po prostu rower projektowany nie dla osob o wzroscie ponizej 180cm.
Na niska osobe rozstaw kol za dlugi, przednie kolo za bardzo do przodu.
Szkoda, ale ten rower jest nie dla mnie (wiec sprzedaje jakby ktos ;) )
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/VK%20Hi/IMG_4517_resize.jpg)
7. The Stick (copia Bacchetty)
Kola 650c, rozstaw osi 117cm, fotel na 61, suport na 80? fotelik na 20-22 stopnie.Waga 13kg
Nejlepszy rower ktory mialem. Szybki, zwrotny, uniwersalny. Najlepsze rozwiazane prowadzenie lancucha.
Super stabilny, na podjazdach szybki. Pozycja na rowerze w sam raz.Kierownica bardoz wygodna.
Naprawde nic zlego nie moge powiedziec.Perfekcja po prostu.
Grubsze opony i mozna w lekkim terenie jezdzic.
Zrobie znowu, jak najszybciej. Chcialbym z wlokna weglowego zeby super lekki byl, ale nawet ze stali mozna zejsc do okolo 11kg z uwaga przy wybioru materialu i zamontowanych czesciach.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/Highracer/IMG_4339_resize.jpg)
8. RaptoBike Midracer
FWD, rama alu.Kola rozne 559x35, 571x22, 622x23. Waga 13kg
Fotel na 53-55cm, suport 25cm wyzej. Rozstaw osi zalezy od ustawienia odleglosci suport-fotelik. U mnie 116cm
Geometria czysta perfekcja. Bardzo stabilny przy kazdej predkosci. Swietny na podjazdach.
Jak na moim fwd mid, problem z kontaktem udo/rolka.
Promien skretu ogranyczony lancuchiem, ale daje rady generalnie.
Trakcja generalnie ok, ale na sliskim asfalcie przy 14% nachyleniu zaczyna bukoswac.
Korba nie uderza nawet w 700c kolo wiec mozna swobodnie pedalowac przy zakretach.
Rama sie rozklada - swietnie na trasport samochodem, pociegiem, do pakowania.
Swietny rower, szkoda ze kontakt uda z rolka troche psuje taki sweitny rower.(choc ktos o dluzszych nogach moze nie bedzie mial problemu)
Warto sprobowac taki z napedem na tyl, bo fajna pozycja, i wygodna wysokosc fotelika.
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/RaptoBike/IMG_4963_resize.jpg)
Pozdrawiam :)
-
1. Fwd mbb w stylu cruzbike:
(https://lh6.googleusercontent.com/_hFe7H_ZP5Zk/S2_05y8nrvI/AAAAAAAACec/9iZbeEeJ6pE/s912/DSCF0142.JPG)
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=112.0
Zalety: Bardzo efektywny napęd, można jeździć bez rąk.
Wady: Ciężki, bardzo mało uniwersalny (podjeżdżanie krawężników = problem, zakręt z podjazdem progu 3-4cm = gleba), praktycznie nie amortyzuje nierówności. (Ta sprawę znacznie poprawia zastosowanie ramy amortyzowanej typu Y - patrz ostatnie posty w temacie).
Gdzie się sprawdzi: na dobrych gładkich drogach.
Gdzie się nie sprawdzi: na naszych krajowych drogach, teren też odpada ( chyba że jest się masochista ;) )
Co bym zrobił inaczej gdybym znowu robił taki rower?
Zwiększył rozstaw osi, obniżył środek ciężkości. Zakładając że projekt miał by być przy założeniu 0 spawania - pokusiłbym się o zrobienie ramy z drewna.
2. Lwb Fallout
(https://lh6.googleusercontent.com/-W1rU9XQnbnA/S2_3ZgSeSLI/AAAAAAAACgs/pXBA3n9BbHI/s912/DSC01248.JPG)
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=112.0
Zalety: wybieranie nierówności - ten rower po prostu żeglował po asfalcie :)
Wady: Waga, długość. Kierownica typu champster bar z długim boomem jest ciężka do opanowania przez początkujących. Manewrowanie wymaga przyzwyczajenia. Stosunkowo wolny ( mały zakres przełożeń, waga).
Gdzie się sprawdzi: na długich prostych szosowych trasach, da radę też na lekkich szutrach i leśnych ścieżkach ( o ile nie będą zbyt kręte).
Gdzie się nie sprawdzi: na trasach z duża ilością podjazdów. W mieszkaniu z opcją znoszenia po piętrach :).
Co bym zrobił inaczej gdybym znowu robił taki rower?
Zmniejszył bym kat główki ramy - to nie prawda że lwb musi mieć go mocno położony żeby być stabilne. Zrobił bym wahacz od podstaw i trochę inaczej wykonał ramę, dzięki temu rower był by krótszy nawet 40 cm. Do tego zastosował bym szeroka kierownicę i niższy support - lwb to fajny rower turystyczny, nie ma sensu robić z niego ścigacza.
3. Yin-Yang
(https://lh5.googleusercontent.com/-NRoBTLUxom8/S6vHt4FHFqI/AAAAAAAADCE/iUIsITwYMnM/s912/DSC03899.JPG)
http://forum.poziome.pl/index.php?topic=544.0
Zalety: Całkiem zwrotny, wygodny ( nie ma to jak pełne zawieszenie), najbardziej uniwersalny z moich poziomych - wjedzie w 90% miejsc gdzie wjedzie mój mtb.
Wady: Waga :) ( Wiem jak na pozioma z pełnym zawieszeniem nie jest źle, ale zawsze miło by było gdyby był lżejszy. ) Mógłby być trochę szybszy ( wymagało by to zmian opon na bardziej szosowe, ale waga dalej była by problemem - zostaje więc taki jaki jest - uniwersalny).
Gdzie się sprawdzi: na dłuższych trasach z niespodziankami ( objazdy, teren, szosa)
Gdzie się nie sprawdzi: Nie zabrał bym go na zawody mtb - lepiej poradzę sobie w nich z rowerem mtb. Nie zabrał bym go na wyścig szosowy - szybszy jestem na rowerze szosowym. Problematyczne jest parkowanie w małych piwnicach / mieszkaniach w bloku.
Co bym zrobił inaczej gdybym znowu robił taki rower?
Dał bym z przodu koło 24' z odpowiednim amortyzatorem, poprawiło by to jazdę w terenie a na drodze były by trochę mniejsze opory toczenia i bardziej aerodynamiczna sylwetka ( większe odchylenie w tył.) Jednocześnie support był by wciąż dosyć nisko w porównaniu z układem 26x26".