forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: PrzemO w Marca 07, 2011, 03:46:23 pm
-
Heh, nie wiem za bardzo jak to nazwać po polsku. Może sterowanie wewnątrzpiastowe? Nie ważne nazwy, ważne o co chodzi....
(http://www.bikeexif.com/wp-content/uploads/2010/11/neracar-3.jpg)
Więcej na temat samego motoru (swoją drogą bardzo ciekawy produkt - lata 20 XX wieku !!!) jest tutaj (http://www.bikeexif.com/1921-ner-a-car)
Codzi o to, żeby taką piastę skrętną zrobić do roweru. I tutaj potrzebuję Waszej pomocy. Jak Wy byście widzieli wykonanie czegoś takiego?
Z moich sugestii i rozważań:
zewnętrzną obudowę wykonać z rozbebeszonej piasty z dynamem lub z piasty motorowerowej, np. simson (usuwając jedną ze ścianek). Łożyska są dostępne w rozmiarach nawet do 100 mm (bodajże co 10 mm). A jak zrobić środek?
A może któremuś z Was uda się dotrzeć do gotowych rozwiązań? Bo ja szukam i nic....
-
tak na szybko- chodzi o rozwiązanie takie jak w tej Bimocie?
(http://katalog-motocykli.pl/clanky/bimota-tesi-3d.jpg)
nazywa się to chyba "wahacz pchany pojedyńczy"
o tu lepiej widać
(http://www.ecarsavenue.com/wp-content/uploads/2009/02/blastolene-hemi-trike-1024x680.jpg)
-
Tu nie chodzi o wahacz (są rozwiązania z pojedyńczym i podwójnym wahaczem) ale o samą piastę, w środku której, centralnie umieszczony jest mechanizm skrętny. Jak to wykonać z ogólnodostępnych części.
Swoją drogą, drugie zdjęcie pokazuje sprytny sposób ominięcia pakowania całego systemu w środek piasty. Oś skrętu jest centralnie w środku koła a jednak na zewnątrz. Dzięki za sugestię i proszę o więcej.
Coś w ten deseń:
(http://www.tonyfoale.com/Articles/Steer/Steer2.gif)
-
A nie lepiej zrobić jednostronnej piasty na zwrotnicy (tak jak w samochodach)+ cięgno sterujące? Rozwiązanie IMHO łatwiejsze do wykonania w warunkach domowych
-
A nie lepiej zrobić jednostronnej piasty na zwrotnicy (tak jak w samochodach)+ cięgno sterujące? Rozwiązanie IMHO łatwiejsze do wykonania w warunkach domowych
Tomo, tu nie kryterium prostoty jest istotne, tylko koncepcji pojazdu. Najprościej jest wstawić zwykły wideł, ale właśnie tego nie chcę za żadne skarby robić.
-
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscf3607.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscf3611.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscf3606.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscf3614.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscn0687.jpg)
(http://i113.photobucket.com/albums/n227/iralic/dscn0677.jpg)
-
Qrde, nie podkradajcie moich pomysłów ;D. O czymś takim zawsze marzyłem - 2 wahacze jednostronne, z tym, że w SWB, USS. Mike Burows jest the best.
-
Ja bym to nazwał "mechanizm skrętny wewnątrz piasty", albo "oś skrętna wewnątrz przedniej piasty".
Też o tym myślałem swego czasu (chociaż bardziej chodzi mi po głowie jednostronny wahacz tylny do roweru upright).
Nastaw się na początek na toczenie elementu wewnętrznego (i może zewnętrznego). Zastanów się nad tym, czy chcesz mieć hamulec przy piaście (pewnie tak, tym bardziej, że to przednie koło). Wewnętrzny element (zwrotnica) ma miejsca do nałożenia dwóch łożysk, oś obrotu, umożliwia dojście końcówki wahacza do tej osi obrotu (zastanów się, czy wahacz jedno czy dwustronny), oraz posiada ramię, do którego będzie zamocowany drążek kierowniczy. Zastanów się nad średnicą koła (to określa wielkość kołnierzy, oraz przekroje wahacza). Jak te parametry ustalisz, to zapraszamy ponownie i może nawet ktoś z nas narysuje jakiś projekt:)
-
Mały update. Element skrętny w piaście - sprytnie wycięty kawałek przegubu krzyżowego z krzyżakiem, do którego przyspawane zostaną elementy ośki. Mocowanie - klej do metalu (np. spawanie na zimno). Plus taki, że można łączyć ze sobą stal i alu (lub inne metale). Mocowanie przegubu do ścianki wewnętrznej łożyska (przy średnicach ok. 80-100 mm łożysko może mieć szerokość ok 60 mm). Do wewnętrznej ścianki łożyska również drążek skrętny. Całość osadzona w obudowie po piaście z dynamem lub piaście z motoroweru.
Tak to widzę metodą chałupniczą i za stosunkowo niewielkie pieniądze.
-
Hmmm...robi się monoblog :)
Dziś wpadłem na to, to się dzielę, a co :D
http://www.tiermotor.com/Four-Bar%20Steering%20Mechanism.pdf (http://www.tiermotor.com/Four-Bar%20Steering%20Mechanism.pdf)
BLOG (http://www.hiters.com/),w którym się popisują autorzy tego cuda...
-
Naszła mnie chęć narysowania takiego "prostego" układu HCS i tu pojawia się zagwozdka: kąt pochylenia osi skręcania się koła nie jest problemem, można ustawić sobie dowolny, ale problemem jest odsuniecie osi kręcenia się koła od osi skręcania zwane
"fork rake" "offset". Ja w P7 /P8 mam 12mm przy kole 20", w góralach na kołach 26" ta odległość wynosi czasem więcej niż 25mm. We wszystkich przeglądanych rozwiązaniach HCS to "fork rake" offset =0mm. Jaki może to mieć wpływ na geometrię i sposób prowadzenia się roweru?
-
Przecież w 99% trajek jest zero offsetu. Czyli trail jest taki ile da sam caster.(kąt główki).
Skoro caster można se ustawiać dowolny, to trzeba tylko poeksperymentować i sprawdzić w praktyce
jaki kąt (i trail) sprawdza się najlepiej.
-
hmmmmmmmm, chyba dobrze knujesz.