forum.poziome.pl
Rowery poziome - forum dyskusyjne => Techno => Wątek zaczęty przez: KeNaJ w Lutego 04, 2011, 02:02:19 pm
-
Jest to mój pierwszy post na tym forum więc serdecznie witam wszystkich Poziomców i Poziomki.
Jak w temacie - planuję budowę zabudowanego trike'a. Rama będzie raczej prosta, coś na wzór kmx, więc tu nie będzie raczej większych problemów. Parę pytań będę miał do mojego pomysłu zrobienia owiewki. Czytając parę tematów o owiewkach wstępnie padło na włókno szklane lub pianka termo-formowalna (Zetofoams). Ale obydwie te metody mają swoje wady i zalety: włókno - wygląd i połysk ale "dudni" i ma dość pracochłonny proces produkcji, pianka za to prosta w formowaniu, tania i lekka ale gorszy wygląd (głownie miejsca łaczeń plus brak możliwości malowania. I tu moje pytanie czy można by gotową skorupę z pianki pokryć 1-2 warstwami włókna szklanego? Wydaje mi się że takie połączenie nadałoby piance trochę większej sztywności i ładnego wyglądu, nie zwiększając aż tak masy. Dodatkowo odpada tworzenie super dokładnej formy. Czy mój pomysł ma szansę powodzenia?
-
trzeba by sprawdzić czy żywica nie reaguje czasem negatywnie na piankę
-
wg mnie be sensu, albo robic cos dobrze, albo do dupy,
to juz odwrocilbym proces, na pewno bedzie latwiej wykonac skorupe, a potem ja wytlumic pianką ( oczywiscie jesli chcesz zachowac polysk na obudowie )
-
Witaj na forum. Najważniejsza kwestia: do czego ma służyć ten obudowany trajk? Skorupa do komunikacji na co dzień wymaga innych, wytrzymalszych materiałów niż obudowany rower do szybkiej jazdy. Jak ruszysz z pracami to fajnie by było gdybyś wrzucał relację na forum, bo temat jest dosyć pionierski.
-
Warto wyjaśnic jeszcze jedną sprawę. Laminat ma wygląd i połysk, jeśli jest robiony na formie zewnętrznej, tzn. forma jest negatywem obudowy. Jeśli okleisz piankę kilkoma warstwami włókna szklanego to będziesz miał fakturę tkaniny a nie połysk. Niemniej jestem w tej sprawie teoretykiem, więc poprawcie mnie, jeśli sie mylę. Teoretycznie można wyszpachlować i wyszlifować całość.
-
lepiej potem po wyschnięciu przejechać papierem i jeszcze raz samą żywicą potem spolerować na gładkość i nałożyć lakier
-
cyqlop - czekam na odpowiedz w sprawie dostępności pianki, jak już będę miał w domu to będę testował.
gemsi - sporo ludzi robi ramy na rdzeniach ze styropianu, tutaj będzie podobnie tylko że włókno ma wyglądać i wspomagać piankę a nie przenosić całe obciążenia. A co do odwrócenia procesu to aby zrobić skorupę potrzebna bardzo dokładna forma i nie wiem czy sama skorupa z 1-2 warstw szkła trzymałaby chociaż trochę sztywność.
Yin - na pewno nie będzie używany codziennie i raczej nie w ruchu typowo miejskim. Głównie chodzi o radość z tworzenia czegoś nowego a przeznaczenie się wyznaczy w zależności od tego co wyjdzie. Demonem prędkości raczej nie będzie bo planuję raczej wygodniejszą owiewkę.
koncki - warstwę powierzchniową można uzyskać poprzez nałożenie żelkotu (jeśli się mylę poprawcie) lub tak jak napisał cyqlop.
-
z tego co gdzieś wyczytałem raczej teraz zdziera się żelkot i nakłada farby poliestrowe duża oszczędność na wadze
-
Czyli wypadało by iść bardziej w stronę laminatu. Paradoksalnie konstrukcje przeznaczone do ścigania (przynajmniej na amatorskim poziomie, te z BM to już inna półka) są łatwiejsze i tańsze do wykonania. Łatwiejsze bo nie trzeba rozplanować zawieszenia, bagażnika, lusterek, oświetlenia łącznie z migaczami itp. Dobrzy przykład jest tu: http://www.recumbentblog.com/2011/01/29/sinner-mango-velomobile-walkthrough/
Tańsze, bo wykonane z pianek, tektury kanalikowej lub folii z racji znikomego wystawienia na uszkodzenia: na zawody zwykle podróżują na samochodach (co dodatkowo ''oszczędza'' formę zawodnika na start), potem start na torze lub zamkniętym dla ruchu odcinku asfaltu i do domciu znowu bezpiecznie samochodem.
-
z tego co ja wiem z wlasnego doświadczenia, to cieżko się robi idealna powierzchnię na rdzeniu.
Szlifowałem znów nakładałem żywice i tak w kółko, ale idealnej powierzchni nie uzyskałem. Wiec nałożyłem szpachle, która jest łatwiejsza w obróbce.
Oczywiście można uzyskać idealna powierzchnię na rdzeniu, ale z tego co zauważyłem to trzeba używać folii pelply i worka prózniowego.
http://carbonbent.bravehost.com/carbonwork.html
Ciągle sie zastanawiam jak ten czech uzyskał taki efekt
http://www.esoteric-david.eu/pl-page-33.html
-
Yin - kwestia zawieszenia odpada bo pierwsza ramka będzie sztywna. bagażnik będzie zorganizowany na ramie trike'a umożliwiający założenie typowych sakw lub przytroczenie worków. Rower będzie używany również bez owiewki. Lusterka i migacze myślę że nie będą większym problem, choć przyznaję się zapomniałem o nich. Myślę że wytrzymałość pianki w zupełności mi wystarczy.
istrii - z workiem próżniowym przy tej wielkości "rdzenia" może być problem. Zastanawiam się czy równość powierzchni nie zależy od ilości warstw włókna - myśląc logicznie przy 1-2 będą mniejsze niż przy 10.
http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm tutaj facet używa podziurkowanej taśmy, może to by się sprawdziło.
Ten czeski wynalazek dosyć ciekawy, połączenie roweru z łódką hmm... zastanawia mnie po co on wygrzewa gotową skorupę bez rdzenia? skorupa wygląda na dość dokładnie wyszlifowaną i pomalowaną jakimś podkładem pod farbę.
-
istrii - z workiem próżniowym przy tej wielkości "rdzenia" może być problem. Zastanawiam się czy równość powierzchni nie zależy od ilości warstw włókna - myśląc logicznie przy 1-2 będą mniejsze niż przy 10.
znaczy za duzy czy za maly ?
metoda worka prozniowego z powodzeniem jest stosowana w budowie desek windsurfingowych, a tam nie mozna sobie pozwolic na chropowatosc ( dna )
oczywiscie przy metodzie rdzen i warstwy koniecznie bedzie szpachlowanie, istatne jest zeby przy nakladaniu pierwszej warstwy nie pogniesc rdzenia, niestety to mi sie przytrafilo za pierwszym razem, potem wyprowadzenie tekich nierownosci jest dosyc klopotliwe,
a najwazniejsze to cwiczyc, cwiczyc, cwiczyc, moj pierwszy laminat ( rama na rdzeniu styropianowym ) robilem po to zeby zobaczyc jak to wychdzi i na co zwracac uwage, i na to nie ma rady, mozna miec teorie w malym palcu, a bez praktyki nic z tego nie wyjdzie,
wracajac do tematu, warto chyba zrobic kopyto, forme negatywowa i potem skorupe, mnostwo informacji na ten temat jest tu :
http://www.port21.pl/
mozna poczytac jak ludzie robią jachty z laminatów i uzywaja różnych technik, ale bez szpachli sie nie da obejsc :)
-
po co się wygrzewa każdą ramę z kompozytów powinno się wygrzać bo żywica wtedy polepsza swoje właściwości mechaniczne
-
po co się wygrzewa każdą ramę z kompozytów powinno się wygrzać bo żywica wtedy polepsza swoje właściwości mechaniczne
E... Chyba nie, nie widziałem w karcie technologicznej epidianu takiego zalecenia ;)
-
może nie epidian ale niektóre jak wygrzejesz to są sztywniejsze do temp 120 st C ja zawsze grzeje opalarka
http://www.surfpol.pl/kompozyty/zywice/zywice-epoksydowe-lg.html karta techniczna efekt 3D
http://www.surfpol.pl/kompozyty/zywice/zywica-epoksydowa-mgs.html karta techniczna
obydwie te żywice są nie śmierdzące można robić przy słabej wentylacji i nie nawdychasz się :)
http://forum.weglowe.pl/viewtopic.php?f=5&t=46
-
Myślę że idealnym rozwiązaniem dla ciebie będzie włókno szklane na "ścianach" od styroduru (różowy styropian)
Popatrz na velomobil rodaka ze stanów, Rika Wianeckiego http://www.recumbents.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=2510
Bo żeby zrobić owiewkę z włókna szklanego i tak potrzebujesz formę, więc czemu samą formę nie zrobić z piany(styropianu) i zostawiać ją w środku.
Alternatywnie, dla uproszczenia styropianowej roboty można laminować na formie od pełnego styropianu (z jednej części)
a potem wyjąć styropor ze środka, ale nie do samego końca, tak że by starczająca ilość została na ścianach z włókna szklanego.
Troszkę więcej roboty na wyjmowaniu styropianu, ale dlatego bez potrzeby robienia konstrukcji w środku i klejenia taśm ze styroduru.
Przed:
(http://i622.photobucket.com/albums/tt309/rickmantoo/TrikewithSections.jpg)
Potem :D
(http://i58.photobucket.com/albums/g277/cfbb/Velcome.jpg)
Pozdrawiam